Wat heeft CLIQ de stad te bieden?

‘Ondernemer met hart voor cultuur’ Rinske Brand, is de drijvende kracht achter CLIQ. Haar missie? Ambitieuze mensen uit het Rotterdamse bedrijfsleven en de culturele sector samenbrengen. “Want als beide werelden elkaar beter weten te vinden, kunnen er mooie dingen gebeuren in de stad”, aldus Rinske.

Vooroordelen voorbij
Het idee voor CLIQ ontstond uit een positieve frustratie. “Als ondernemer bezoek ik regelmatig zakelijke borrels, maar net zo goed premières en openingen in de culturele wereld. Uit beide werelden haal ik inspiratie, energie en nieuwe contacten. Maar vreemd genoeg bleken de mensen die ik ontmoette vaak ‘de andere kant’ totaal niet te kennen”, zegt Rinske.

Waarom eigenlijk niet? Wie voorbij de standaardrollen als geldvrager en geldschieter denkt, ziet opeens ontzettend veel mogelijkheden om van elkaar te leren. Beide werelden kunnen hier hun voordeel mee doen en de stad profiteert nog het meest wanneer cultuur en commercie elkaar versterken. Maar hoe krijg je de twee bij elkaar? Niet met een standaard netwerk. Die zijn er al genoeg. “Een bijeenkomst van CLIQ moet iemand meer opleveren dan het obligate glaasje wijn en vijf visitekaartjes”, aldus Rinske.

De klik
Juist de persoonlijke klik (vandaar de naam CLIQ) is ontzettend belangrijk voor een netwerk. “Je werkt pas werkelijk goed met iemand samen als die persoonlijke klik er is, zonder kom je ook zakelijk nergens”. Er moet ruimte zijn om nieuwe mensen te ontmoeten en daarmee de diepte in te gaan. Daarom is er binnen CLIQ veel aandacht voor ontmoetingen en verdieping op verschillende niveaus. Dat betekent dat de deelnemers elkaar ook buiten de georganiseerde momenten weten te vinden. Door samen te werken in projecten binnen het netwerk ontstaat die onderlinge klik een stuk makkelijker. De eerste samenwerkingen zijn inmiddels een feit.

Nieuwe ideeën voor de stad
Omdat de verbindende factor in het netwerk de stad Rotterdam is, bedacht Rinske om CLIQ cases te gaan gebruiken als motor voor het netwerk. “De verschillende bedrijven en initiatieven doen los van elkaar al veel voor Rotterdam, maar als ze nou eens samen gaan werken is er nog véél meer mogelijk”. Binnen CLIQ worden daarom goede ideeën voor de stad uitgewerkt tot volwaardige businesscases. Bij elke case zijn meerdere partijen betrokken waardoor het individueel belang overstijgt. Er wordt daadwerkelijk gewerkt aan een beter en leuker Rotterdam.

Op 16 juni wordt de pilot van CLIQ afgesloten met de CLIQ Awards. Hier worden alle CLIQ cases gepresenteerd. De beste case wordt beloond met de CLIQ-award. Hierna hoopt het netwerk de pilot, die dankzij de steun van Citylab010 en Rabobank Rotterdam tot stand is gekomen, voort te kunnen zetten. Er wordt op dit moment gewerkt aan het businessmodel en dat maakt CLIQ meteen een van de CLIQ cases.

 

← Terug naar overzicht